Osallistuimme heinäkuussa Detroitissa järjestettävään IDEA konferenssiin. IDEA kerää yhteen amerikkalaisseurojen videotuotannoista ja somemarkkinoinnista vastaavat sekä palvelutuote- ja laitetoimittajat. IDEAn puheenjohtaja, Chris DeRuyscher Texas Rangersista, aloitti ensikertalaisten perehdyttämistapaamisen kutakuinkin seuraavasti: Tässä on kyse ideoiden varastamisesta. Täällä jaetaan kokemuksia, etsitään uusia juttuja ja keskustellaan ongelmista.
Tänä vuonna järjestetty 34. IDEA oli suurin osallistujamäärältään. Osallistujia oli reilut 400 ympäri maata, lisättynä muutamalla suomalaisella. NHL seuroja oli mukana 27 kpl ja AHL:sta 7. NBA oli edustettuna 10 seuralla, NFL 13:lla ja lisäksi oli mukana yliopistoja, jalkapalloseuroja sekä yksittäisiä lajeja, kuten NASCAR.
Konferenssi kesti 3 päivää ja piti sisällään erilaisia luentoja, tutustumisretkiä areenoihin, näytteilleasettajien esityksiä sekä lukemattoman määrän videoita. Äänestimme nimittäin parhaat videot eri kategorioissa ja löytyipä jaettavista jopa I sh*t you not-palkinto..
Kolme päivää huipentui illalliseen ja palkintojen jakoihin legendaarisessa FOX-teatterissa. Tilaisuudessa jaettiin myös muutama Hall of fame-paikka ja mm. paikan lunastanut Bob Becker taitaa tällä hetkellä olla Riossa muutaman muun ohessa.
Luennot pitivät sisällään tietoiskuja mm. tehokkaan promootion järjestämisestä, sosiaalisen median käytöstä pelipäivinä, erikoistapahtuman suunnittelusta ja Super Bowlin case studyn. Lisäksi halutessaan pystyi kouluttautumaan lisää mm.Photoshopin tai Cinema4D:n parissa tai tutustumaan laiteratkaisuihin, kuten WIFI-verkkoihin tai äänentoistoon.
Pääsimme tutustumaan neljään areenaan: Tigersien Comerica Parkiin, Lionsien Ford Fieldiin, Pistonsien The Palace of Auburn Hillsiin sekä Red Wingsien historialliseen Joe Louis areenaan. Detroit Red Wingsien tuleva kausi on viimeinen, joka pelataan kyseisellä areenalla ja pääsimme myös pienoismallien kautta tutustumaan 2017 valmistuvaan Little Caesars Arenaan.
Kokonaisuudessaan konferenssin anti oli valtavan mielenkiintoinen ja uutta tarttui matkaan paljon. Mielenkiintoista oli myös se, että painimme samojen asioiden kanssa täällä kotoisessa Suomessa kuin mitä suuremmat seurat siellä. Mittakaava on vain eri.
Vaikka tuotantojen suuruudet vaihtelevat hyvinkin paljon (yliopisto vs. NFL) niin suurin ero moneen on asenteessa. Videotuotannot ja promootiot nähdään rapakon takana äärimmäisen tärkeänä osana yleisön houkuttelussa ja sponsoroiden näkyyvyyden takaamisessa. Ja näihin panostetaan paljon ideoinnin puolesta. Eli pelkkä mainos ei ole pääasia vain houkuttelevuus, yleisön aktivoiminen ja sitouttaminen. Siis viihteellisyys.
Osaltamme on ehkä vielä liian aikaista puhua siitä, mitä tällä hetkellä on viriämässä rapakon takana. Toivottavasti syksyn mittaan voimme kertoa enemmän ja varmempaa tietoa 🙂 Pohjustuksena tutustu sivustoomme http://www.awesomecrowd.rocks/
Awesomecrowd löytyy myös some-kanavista eli kannattaa käydä tykkäämässä!
Viimeisimmäksi vielä jaan kaikista niistä katsotuista videoista mieleenpainuvimman. Tämä on Oklahoman yliopiston voimistelun esittelyvideo ja video voitti oman sarjansa. Vaikka sarjan muut videot saattoivatkin ehkä olla teknisesti taitavampia, niin mikään ei voita hyvää ideaa 😉 – harmillisesti en löytänyt videoita YouTubesta tai Vimeosta, mutta toivottavasti pyörähtää myös puhelimessa..