Peruskeskiviikko viikko taaksepäin. Turhan varhainen aamupalaveri. Juon kahvia ja katselen, kun äänivelho Janne Tolsa mätkii yhtiömme perustajaa, Jussi Hallikaista, päin näköä kapula kädessään. Se on silkkaa vahinkoa. On nimittäin niin, että Tolsa elää tuon hetken pikkuisen toisessa todellisuudessa kuin Jussi.
Taustamarkkinoiden tiimi on kokoontunut paikallisten virtuaalivelhojen päämajaan hiomaan oman virtuaalitodellisuutensa yksityiskohtia ennen matkaa merten taa, maailmalle. Huimien osaajien yritys, 3D Talo, on toteuttanut toiveidemme mukaisen keinomaailman, joka hämmästyttää meitä hienoudellaan tänäkin aamuna. Se on osa AwesomeCrowd-hankettamme, jossa kehitämme urheilutapahtumien palveluitamme luomaan otteluista entistä elämyksellisempiä, yleisöä viihdyttävämpiä ja sponsoreiden tavoitteita nykyistä paremmin tukevia.
Hyppy virtuaalimaailmaan on ollut koko tiimille kiehtova kokemus. Jos itse kukin on joskus todellisessa maailmassa kuin Liisa ihmemaassa, virtuaalimaailmassa ehkä vielä hivenen enemmän. Maailmojen kohtauspisteissä Tolsan heilautus keskeytyy Jussin ohimolle, Jussi hetkeä myöhemmin kävelee päin seiniä ja minä pelkään tipahtavani areenan katon mainosdonitsista metrien matkan jäälle, vaikka todellisuudessa seison jalat tukevasti 3D Talon lattiassa kiinni. Virtuaalitodellisuus laajentaa hetkeä ja tilaa, jossa olemme ja koemme. Elämme sellaisen kehityksen kaarella, jota emme täysin tunne. Sellaista uuden luominen ja oppiminen on.
Meidän virtuaalimaailmamme jäljittelee todellista ja siinä todellisuudessa me elämme vahvasti kiinni. Se avaa kävijälleen oven ottelutapahtuman ytimeen ja areenalle, jossa yleisö hurraa musiikin tahdissa, kiekot lentävät ja tunnelma tiivistyy. Vierailu on varmasti mieleenpainuva kokemus etenkin hänelle, joka ei ole aiemmin virtuaalitodellisuuksiin matkustanut. Ennen kaikkea se on oiva keino esitellä palveluitamme ja osoittaa elämyksellisesti se, kuinka suuri merkitys yleisön aktivoinnilla on urheilutapahtumille. Virtuaalimaailma tarjoaa asian aistimiseen, kuulemiseen ja näkemiseen aivan toisenlaisen todellisuuden, kuin tavallinen konfrenssistandi.
3D Talon Tuomas Hirvonen kertoo, että virtuaalimaailmojen kehittäminen on aina kutkuttavaa hommaa, eikä yhteinen projektimme ollut siinä mielessä poikkeus. Jäähalleissa on aivan erityinen tunnelmansa ja siksi se on hänen mukaansa mielenkiintoinen miljöö aktivoivalle markkinointisovellukselle. AwesomeCrowd-todellisuus on ollut Tuomaksen ajatuksia ruokkiva matka käyttäjälähtöisen suunnittelun ytimeen. Häntä puhuttelee mahdollisuus luoda kokonaan uusia todellisuuksia, joissa aistit ovat kokonaisvaltaisesti läsnä. Aisteihin tulee hänen mukaansa myös luottaa. Mikä siis olisikaan parempi tapa sitouttaa asiakas tuotteeseen, kuin aisteja ravisteleva virtuaalitodellisuus?
Kirjoitan tätä tekstiä lentokentällä kesäyön keskiviikkoaamussa kello 5.29. Tämä on todellista. Kevyt kenttäväsymys painaa, kahvi tuoksuu, aurinko nousee ja usva hälvenee. Pian Hallikaisen Sari ja Jussi, astuvat koneeseen ja matkustavat virtuaalimaailmoinemme kohti IDEAa eli vuosittaista konferenssia, jossa amerikkalaisten huippuseurojen edustajat juonivat uusia yhteistyökuvioita ja vaihtavat ajatuksia. Tänä vuonna konferenssi järjestetään Philadelphiassa 9.-12. heinäkuuta.
Pysykää kuulolla, sillä reissuraporttia on luvassa somessa hästägeillä #IDEAPhilly ja #AwesomeCrowd!
Lämmin kiitos kaikille heille, jotka ovat tehneet yhteistyötä kanssamme IDEAn tiimoilta. 3D Talon väen ohella erityismaininnan ja papukaijan merkin aikailemattomasta toiminnasta ansaitsevat DataGroupin Eric Valta ja Granon Dole eli Timo Tolvanen.