Sisällöntuotanto on tärkeä osa yrityksen sanomaa ja näkyvyyttä. Sisällöntuotannolla tarkoitetaan kaikkea sitä sisältöä, mitä yritys tuottaa. Sana sisällöntuotanto saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tosiasiassa se on iso kokonaisuus, jossa pitää ottaa huomioon monta asiaa. Sisällöntuotanto kattaa kaiken aina tekstistä kuvaan, videoon ja äänisisältöön. Yrityksen näkökulmasta sisällöntuotanto käsitetään myynnin ja markkinoinnin kokonaisuutena. Alle on listattu asioita, joita sinun tulisi ottaa huomioon sosiaalisen median sisällöntuotannon rakentamisessa:
- Tehdään selkeä toimintasuunnitelma
- Mietitään tavoitteet ja kohderyhmä
- Sisältöjen suunnittelu
- Luominen
- Tarinallistaminen
- Julkaisu
- Yhtenäinen kokonaiskuva
Hyvin suunnitellulla ja tehdyllä sisällöntuotannolla saadaan sitoutettua asiakkaita, myyntiä ja parantaa näkyvyyttä ja saada lisää liidejä. Kun sisällöntuotannolle on luotu selkeä toimintasuunnitelma, sisällöt suunnitellaan ensin isona sisältökokonaisuutena ja myöhemmin pilkotaan pieniin osiin.
Sosiaalisen median kanavia on nykyään paljon. Mieti yrityksesi kannalta mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi otollisimmat, mistä löydät ja tavoitat kohderyhmäsi. Kun lähdet tuottamaan sisältöä sosiaalisen median kanaviin, niissä täytyy olla aktiivinen, ei riitä pelkkä tilin luominen ja paikalla oleminen.
Tärkeä vinkki sosiaalisen median päivittämiseen:
”Tarjoa asiakkaille konkreettista lisäarvoa, kommunikoi ja ole läsnä, näin vahvistat samalla omaa brändiäsi”
Sosiaalisen median sisällöntuotanto on tärkeä osa sisältömarkkinointia.
Asiakas kiintyy helpommin yritykseesi, kun jaat heille vinkkejä, asiantuntijuutta ja neuvoja ja kaikkea sellaista sisältöä mistä on arvoa asiakkaalle.
Pyri olemaan aktiivinen ja seuraa mitä ympärillä tapahtuu, näin pysyt ajan tasalla uusista trendeistä! Ihmislähtöisyys ja persoonallisuus on tämän päivän asioita mitä asiakkaat arvostavat.
Esimerkki: Julkaiset kuvan kahvikupista, kuva on selkeä, miellyttävä tausta ja kuva kulma kiintoisa. Mutta kun julkaiset kuvan kahvikupista, mikä on ihmisen kädessä tai ihminen liittyy kyseiseen kuvaan, saa tämän kaltainen kuva varmasti enemmän näkyvyyttä, koska kuva on ihmisläheinen ja persoonallinen, kuvassa siis tuodaan ihminen lähemmäksi sinua. Ja tätä ihmiset kaipaavat nykyään.
Aktiivisuus-Laatu-Persoonallisuus-Asiantuntijuus-Lisäarvo
Nämä viisi sanaa kun pidät mielessä, luot luottamusta asiakkaisiin ja menestyt some- markkinoinnilla. Autamme sinua mielellämme löytämään oman äänesi somesisältöjen parissa.
Kirjoittaja: Mia Räsänen |Social Media Manager | Taustamarkkinat BGMT |